יורו 6, מנועי דיזל והפחתה קטליטית סלקטיבית: כיצד אתה מושפע?

יורו 6, מהו?

יורו 6 הוא תקנת חוק שמטרתה לשפר את המכוניות למען איכות הסביבה. התקנה קובעת תקנים מחמירים לפליטות גזים ומגבילה את הכמות של גזי תחמוצת חנקן (NOx) המסוכנים ופחמימנים שיכול לייצר רכב.

תקנות יורו 6 החדשות קובעות תקנים שונים עבור רכבי דיזל ורכבי בנזין. עבור רכבי דיזל הופחתה פליטת NOx המותרת ל- 80 מ"ג/ק"מ, ירידה דרמטית מהתקן של 180 מ"ג/ק"מ שקבע יורו 5. מגבלת הפליטות עבור רכבי בנזין לא השתנתה ונותרה ברמה שקבע יורו 5 - 60 מ"ג/ק"מ.

כל הרכבים שיוצרו לאחר 1.09.2015 חייבים לעמוד בתקני יורו 6 מתאריך ההצגה שלהם. משמע, כל כלי רכב שנכנסו לשוק כדגם חדש*.


שיפור בתקני פליטות בנזין ודיזל 2014-2000

המצאות טכניות עזרו להוריד את פליטות הרכב במהלך 15 השנים האחרונות. מאז שנת 2000 הצטמצמו מגבלות NOx עבור מנועי דיזל ב- 84% ועבור חלקיקים – ב-90%. 

הטבלה שלהלן מתארת את הירידה: 


 2000 - יורו 32005 - יורו 42009 - יורו 52014 - יורו 6
 בנזיןדיזלבנזיןדיזלבנזיןדיזלבנזיןדיזל
CO (גר'/ק"מ)2.30.641.00.501.00.501.00.50
HC (גר'/ק"מ)0.20.560.10 0.10 0.10 
HC + NOx   0.30 0.23 0.17
NOx (גר'/ק"מ)0.150.50.080.250.060.180.060.08
PM (גר'/ק"מ)ללא הגבלה0.05ללא הגבלה0.0250.0050.0050.0050.005


מנוע דיזל או בנזין: מה עליך לדעת


מנועי דיזל ומנועי בנזין פולטים חומרים שמשפיעים על הסביבה. בשנים האחרונות השקיעה תעשיית הרכב משאבים רבים בצמצום השפעתם של שני סוגי המנועים על הסביבה. חברת לנד רובר משקיעה רבות בסוגים שונים של דלקים, כדי להמשיך בקו התקדמות זה. 

הבחירה בין בנזין לסולר היא בחירה אישית. כדאי להתחשב בגורמים פיננסיים כגון מחיר ועלויות תפעול, בסגנון חיים כגון תדירות נסיעות ואורכן או בגורמים סביבתיים.

- כיום, רכבים המופעלים בסולר נהנים מחסכון גדול ב-25% ובפליטות CO2 נמוכות יותר מהמקבילות המופעלות בבנזין.

- רכבי הדיזל האחרונים הם הנקיים בהיסטוריה הודות למסננים משוכללים שלוכדים פחמימנים, פחמן חד-חמצני ו-99% מכל חלקיקי פיח.  

- החל מ-2002 לקוחות שרוכשים דגמי דיזל מנעו מכמעט 3 מיליון טון של CO2 לצאת לאטמוספרה.

- לכלי רכב המונעים בדיזל, דרך כלל, עלויות תפעול נמוכות (המגולמים בעלויות דלק, עלויות שירות, ערך במכירה ומיסים) יותר מאשר לכלי רכב המונעים בבנזין.

מצא את דגם הלנד רובר הנכון עבורך על סמך פליטות, מחיר וסוג דלק בעזרת כלי ההשוואה שלנו.

לפרטים נוספים


בשורת הדיזל של לנד רובר

- אנו בלנד רובר מחויבים לפתח טכנולוגיות חדשות כגון מנוע Ingenium, כדי להפוך את המכוניות שלנו לידידותיות יותר לסביבה.

- אם אתה קונה רכב דיזל מבית לנד רובר, היה בטוח שהוא עומד בכל התקנות האירופיות הנוגעות לפליטות. הדגמים שלנו מצוידים בטכנולוגיה המתקדמת לבקרת פליטות בנסיעות עירוניות ועוזרים לעולם לעמוד ביעדי האוויר הנקי וביעד פליטות CO2.

- המערכת המתקדמת לחיזור קטליטי סלקטיבי (SCR) לטיפול בפליטות שמותקנת בכל רכבי 2016 תתאים את כל המכוניות שלנו לתקני NOx של יורו 6 באופן הבא. 

 

כיצד יעזור חיזור קטליטי סלקטיבי?
חיזור קטליטי סלקטיבי היא מערכת פעילה לטיפול בגז פליטה שממירה NOx לגזים מזיקים פחות ולמים. חברת יגואר לנד רובר אימצה את הטכנולוגיה, כדי להפחית משמעותית פליטות מזהמים ולעמוד בתקני יורו 6 שמתוארים למעלה. נוזל פליטות דיזל (DEF) מיוחד, המכונה לעתים AdBlue®, מאפשר זאת. DEF הוא תמיסת אוראה מימית (32.5% אוראה ו- 67.5% מים מזוקקים) שמוזרקת לתוך זרם הפליטות. התמיסה גורמת ליציאת אמוניה שמפרקת 98% מ- NOx למים וחנקן. נדרשת כמות קטנה מאוד של DEF כדי שהתהליך יהיה מוצלח.
ראה סרטון

יתרונות לבעל רכב: סקירה

- שמירה על הסביבה. ירידה בפליטות של גזים מזיקים הופכת רכבי לנד רובר לידידותיים יותר לסביבה.

- פטור של אזור פליטות נמוך מאוד. החל מ-7 בספטמבר 2020 כל רכב דיזל שלא עומד בתקני פליטות של יורו 6 יידרש לשלם עמלה של 12.50 פאונד ליום, כדי לנהוג באזור פליטות נמוכות חדש. 


משמעות נוספת עבורך

כדי שתפעל מערכת החיזור הקטליטי הסלקטיבי, יש לשמור על מפלס AdBlue™ במיכל DEF מיוחד במכונית. 

מיכלי DEF עוצבו עבור כל רכב כדי למזער את הצורך למלא אותם בין מועדי השירות של הרכב. כ-1 ל' DEF נצרך כל 1,600 ק"מ לערך (אולם, ערך זה משתנה בהתאם לסגנון הנהיגה שלך). גודל המיכל משתנה לפי דגם, החל מ- 9 ל' לערך עד 17 ל', משמע נסועה של 14,400 ק"מ עד 27,300 ק"מ בין המילויים. נא עיין בספר הנהג שלך כדי לדעת מהו גודל המיכל ברכבך.


כיצד אדע שמפלס DEF נמוך?

המרחק עד מילוי ה-DEF הבא אפשר לראות בכל עת במרכז ההודעות בלוח המכשירים.

בנוסף, אם מפלס DEF נמוך זוהה במיכל, תקבל כמה אזהרות. האזהרה הראשונה תוצג כ- 2400 ק"מ לפני התרוקנות המיכל ואחריה תופיע אזהרה שנייה כ- 1500 ק"מ לפני ההתרוקנות. אזהרה שלישית תופיע כ- 820 ק"מ ותתריע כי יש למלא את מיכל ה-DEF או שלא יותנע הרכב כאשר ספירת המרחק תגיע ל-0. האזהרה הסופית תינתן כ- 160 ק"מ לפני התרוקנות המיכל.

כאשר תגיע הספירה ל-0, לא יותנע הרכב לאחר הדממת המנוע. פעולה זו נועדה לוודא שהרכב עומד בתקני יורו 6. המנוע יותנע שוב רק לאחר מילוי מיכל ה-DEF.

אפשר לבקר איכות DEF ואת שיעור הזרם שלו. מערכת התרעה דומה תודיע לך אם זוהתה ירידה באיכות DEF או תקלה במערכת באמצעות הודעת הסבר שמעניקה לך 850 ק"מ לתיקון התקלה. כשתגיע ספירת המרחק ל-0, לא יותנע הרכב.


כיצד אני ממלא את מיכל ה-DEF או מתקן תקלה?

יש שתי דרכים למלא את מיכל ה-DEF בין מועדי השירות:

- לנוחותך, תכנית התחזוקה של לנד רובר כוללת הוספות DEF בין מועדי השירות ללא עלות במרכזי שירות מורשים של חברת המזרח. 

- לחילופין, אפשר למלא DEF בכל מרכז שירות בתשלום.

אם מפלס DEF נמוך מאוד, באפשרותך למלא אותו בעצמך, כדי להרוויח זמן לקביעת מועד למילוי מקצועי. 

- תזדקק לשני בקבוקי AdBlue™ המאושרים בידי יגואר-לנד רובר. אפשר לרכוש את הבקבוקים שכוללים מגן ייחודי כנגד התזות למילוי קל, במרכזי שירות מורשים של חברת המזרח. ניתן לקנות AdBlue™ בחנויות לאביזרי רכב עצמאיות. ודא שאתה קונה מוצר שעומד בתקן ISO 22241-1 או DIN 70070. 

- ניתן לאחסן DEF בבטחה ברכב בטמפרטורה בטווח בין -11°C לבין 25°C.

- בספר הנהג שלך מופיעות הוראות מילוי. בכל דגם של לנד רובר מיקום שונה של פתח למילוי DEF, לכן עיין בקפידה בספר הנהג שלך כדי לקבל מידע זה.

אם ישנה בעיה באיכות DEF או בשיעור הזרימה שלו, צור קשר עם מרכז שירות מורשה של חברת המזרח כדי לתקן את הבעיה. 

 


אילו דגמים יושפעו מכך?

כדי לעמוד בתקנות יורו 6 מערכת החיזור הקטליטי הסלקטיבי המשתמשת ב- AdBlue™תשולב בכל דגמי דיזל החל משנת 2016 ואילך. 

*הערה: למעט Defender שפטור מעמידה ביורו 6 בשל סיווג רכב מסחרי.


מילון מונחים ושאלות תכופות

מה זה NOx?

NOx הוא קיצור של תחמוצות נחקן: תרכובות כימיות של חנקן וחמצן. בטמפרטורות גבוהות כדוגמת אלה שמתקבלות משריפת דלק באוויר, חנקן וחמצן עוברים סדרת תגובות כימיות שיוצרות NOx. 

מהם חלקיקי דיזל?

חלקיקי דיזל הם תערובת של חלקיקים מוצקים ונוזליים שהושקעו מתוך גזי פליטה. חלקיקים אלה נבדלים בגודל, הרכב ומקור, אך בעיקר מורכבים מחלקיקי פיח שנוצרו בתהליך בעירה.

כיצד יצרנים מוכיחים עמידה בתקני יורו?

כלי רכב נבחנים באופן סדיר במעבדה בסדרת תהליכים שהונחלו בכל התעשייה בנוכחות גורם עצמאי. בנוסף, יצרנים מחויבים לבצע בדיקות תקופתיות של ביצועים ותאימות למכוניות חדשות, כדי לוודא שמערכת בקרת פליטה שלהן יעילה ושהם מציגים ביצועים מתוכננים.

קראתי שבפועל רכבים חורגים מתקני היורו. למה?

המבחנים הנהוגים בתעשייה מספקים גישה סטנדרטית למדידה של פליטות ברכב. אולם, בפועל בנהיגה אמיתית התנאים כגון סביבה, תנועה, מהירות וסגנון אישי מגוונים יותר ויכולים להשפיע על רמת הפליטות של הרכב. 

התפתחות המבחנים לא מצליחה לעמוד בקצב ההתקדמות של עיצוב הרכב והתפקודיות שלו. כדי לטפל בנושא זה מתפתחים מבחני מעבדה חדשים, והם יושלמו במבחני פליטה בנהיגה בעולם האמיתי RDE)). מבחן ה-RDE ידרוש מהיצרנים לבחון את היקף הפליטות של הרכב בתנאים אמיתיים.

כיצד סולר משפיע על הבריאות? 

המדע עדיין מתפתח, וחשוב לציין כי ישנם מקורות רבים למזהמים כגון חלקיקים ותחמוצות חנקן; מנועי דיזל הם מקור אחד מני רבים. אנו בטוחים שרכבי לנד רובר שאנו מייצרים היום הורידו באופן דרסטי את רמת הפליטות שלהם. עם זאת, אפשר להמשיך ולשפר את איכות האוויר בעזרת שיתוף פעולה בין תעשייה לממשלה, לאקדמיה ולצרכן.

מהו מסנן חלקיקי דיזל (DPF)?

כל רכבי הדיזל שלנו מצוידים במסנן חלקיקי דיזל (DPF). המסנן הוא חלק ממערכת להפחתת פליטות שמותקנת ברכבך. DPF מסיר עד 99% מחלקיקי הפחמן (פיח) לפני שהם יוצאים מצינור הפליטה. הוא עושה זאת באמצעות סינון החלקיקים שמאוחסנים במסנן עד שהם נשרפים אוטומטית והמסנן מתרוקן.

אני נוהג בעיר. האם זו בעיה עבור סולר? 

נהיגה בסביבה עירונית אינה מקור לדאגה. להבדיל ממסנן רגיל שיש להחליפו לאחר תקופה מסוימת, DPF נועד להתחדש או להתנקות, כדי לשמור על יעילות תפעולית. תהליך התחדשות זה מתרחש אוטומטית במהלך נהיגה ברכב. במקרים אחדים, לדוגמה אם מרבית הנסיעות שלך קצרות או מאופיינות בנהיגה במהירות איטית, ייתכן כי הטמפרטורה לא תעלה דיה כדי לאפשר ל-DPF להתחדש. במקרה זה תידלק נורית צהובה בלוח המחוונים של הנהג ועליך לנהוג במשך 20 דקות במהירות 70 קמ"ש לערך, כדי שתתחדש המערכת.